WARSZTATY ONLINE – ROGER REKLESS AUF (ONLINE) TOUR
14.10.2020 uczniowie klasy 7b uczestniczyli w pełnych muzyki warsztatach online zorganizowanych przez Instytut Goethego w Warszawie a prowadzonych przez niemieckiego muzyka, producenta, moderatora oraz autora Rogera Rekless. Przybliżył on uczestnikom spotkania historię hip-hopu, udzielił krok po kroku instruktażu jak pisać teksty i zrobić dobry bit hiphopowy. Wszystko oczywiście po niemiecku.
Warto:
- uczniowie mieli kontakt z niedydaktyzowanym językiem niemieckim;
- przekonali się, że pisanie tekstów piosenek w języku niemieckim nie jest trudne;
- poszerzyli swoją wiedzę o muzyce tworzonej przez jednego z niemieckich twórców.
Podczas zdalnego nauczania spontanicznie narodził się pomysł na wykonanie w języku niemieckim „cyfrowej pocztówki z kwarantanny” (Eine digitale Postkarte aus der Quarantäne). Chętni uczniowie z klas 4a, 5b, 5c i 6b relacjonowali o tym, jak funkcjonują w czasie zdalnego nauczania i zakazu wychodzenia z domu. Relację należało przekazać gronu przyjaciół za pomocą mediów. Taka pocztówka z pewnością rozweseliła niejedną znużoną osobę.
Od 28.02 do 05.03.2019r w klasie 6 Montessori przez 3 godziny lekcyjne realizowane były dwujęzyczne lekcje biologii poświęcone ptakom. Uczniowie nauczyli się opisywać budowę ptaków w języku niemieckim i informować jakie funkcje one pełnią. Na finałowej uczniowie doszukiwali się podobieństw między kurami i dinozaurami. Żywe modele tego dnia przywiózł ze swojego podwórka na lekcje nauczyciel języka niemieckiego Sebastian Kuchar.
W okresie nauki zdalnej uczniowie klas ósmych zrealizowali projekty ekologiczne „Meine Falmilie schützt die Umwelt” /Moja rodzina chroni środowisko”/ lub „Ich und meine Familie sparen Wasser”/Ja i moja rodzina oszczędzamy wodę”/
Uczniowie korzystając z materiałów przygotowanych do cyklu „10 Minuten mit Deutsch/10 minut z niemieckim” Instytutu Goethego w Warszawie takich jak:
- a) prezentacje “Umwelt” i „Wasser”,
- b) listy słówek do ww. prezentacji
- c) karty pracy do tematu “Wasser sparen”
przygotowali prezentacje multimedialne. Uczniowie pokazali w nich, jak niekiedy my ludzie destrukcyjnie oddziałujemy na środowisko oraz jak oni sami starają się żyć w sposób zrównoważony. Młodzi ludzie są świadomi, że zmieniając własne zachowania nabieramy nawyków, które przyczyniają się do poprawy stanu środowiska, a co najważniejsze są to niezwykle proste działania.
15.01.2020 uczniowie klas 8a i 8b uczestniczyli w warsztatach poświęconych ochronie środowiska. Warsztaty poprowadziła pani Małgorzata Bubik trenerka Goethe-Institut.
Podczas warsztatów uczniowie poprzez gry i zabawy językowe poznawali słownictwo związane z ochroną środowiska.
Koordynatorka programu Deutsch Plus+
Beata Petrykowska
KINDERUNI-„SCIENCE SHOW” Program DEUTSCH PLUS
- listopada 2019 uczniowie klasy 6A i przedstawiciele klas 5-6 Montessori uczestniczyli we Wrocławiu w pokazach naukowych w ramach uniwersytetu dziecięcego „Kinderuni”. „ Kinderuni” to projekt Instytutu Goethego „Niemiecki Internetowy Uniwersytet Dziecięcy”, który skierowany jest do młodszych uczniów lubiących eksperymenty i ciekawostki ze świata fizyki, astronomii oraz chemii.
Warsztaty w języku niemieckim poprowadził Joachim Hecker, autor książek i eksperymentalnych show odbywających się na całym świecie od Alaski po Tajlandię.
Uczestnicy pokazu szukali wraz z prowadzącym show odpowiedzi na następujące pytania: Dlaczego nagrany głos brzmi inaczej? Dlaczego prąd jest dla ludzi niebezpieczny?
Uczniowie zobaczyli także, jak wygląda ciepło w podczerwieni i ultrafiolecie, poznali działanie armaty z jajka niespodzianki, dowiedzieli się, jak powstaje sztuczny śnieg oraz hydrowodór i do czego można go wykorzystać, jak również, co stanie się z żabą z tworzywa sztucznego gotowaną przez 30 minut w temperaturze 180 ℃.
Pokaz skierowany był do szkół, które zostały zakwalifikowane do programu DEUTSCH PLUS przez Instytut Goethego w Warszawie.
Beata Petrykowska
Szkolny Koordynator Programu Deutsch Plus+
Wicedyrektor
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ Program DEUTSCH PLUS
„RAZEM DLA NIEMIECKIEGO“
- listopada 2019 Instytut Goethego w Warszawie zorganizował konferencję dla Dyrektorów szkół, które tworzą silną sieć szkół oferujących naukę języka niemieckiego w zwiększonym wymiarze.
Po oficjalnym otwarciu konferencji przez attaché kulturalnego Ambasady Niemiec w Warszawie, uczestnicy konferencji wysłuchali wykładu dr Sandry Ballweg (Uniwersytet w Bilefeld) „Argumenty za nauką niemieckiego jako drugiego języka -Język niemiecki nauczany po języku angielskim”.
W trakcie wystąpień prelegentów, dyskusji plenarnych oraz rozmów prowadzonych w grupach Dyrektorzy szkół uzyskali odpowiedzi na nurtujące ich pytania: Jak wspierać nauczanie języka niemieckiego w swojej szkole? Gdzie szukać dodatkowych środków i możliwości? Jak pomagać nauczycielom w ich pracy? Jak najskuteczniej motywować uczniów do nauki języka niemieckiego?
______________________________________________________________________________________________________
Konkurs „Koch mir was”
Konkurs kulinarny dla szkół podstawowych (klasy 3-6)
Uczniowie szukają przepisów z kuchni niemieckiej, przygotowują w zespołach maksymalnie trzyosobowych wybrane przez siebie danie, i ze zdjęciem wybranego dania projektują stronę do książki kucharskiej. Najciekawsze przepisy i strony zostaną wydane w formie książki kucharskiej z niemieckimi przepisami. Najlepsze trzy zespoły dodatkowo zostaną zaproszone na warsztaty kulinarne i uroczystą galę 22. listopada 2019. Na zamieszczonych zdjęciach przedstawiamy prace konkursowe uczniów z naszej szkoły.
_________________________________________________________
Cele programu :
• zaangażowanie dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców w działania na rzecz propagowania języka niemieckiego;
• stworzenie silnej sieci szkół, które oferują naukę języka niemieckiego w zwiększonym zakresie lub potrzebują wsparcia w prowadzeniu działań w tym kierunku.
• Goethe-Institut jest ważnym partnerem, zapewniającym wysoki poziom kwalifikacji zawodowych nauczycieli i polepszenie tym samym jakości zajęć lekcyjnych z języka niemieckiego we wszystkich typach szkół w całej Polsce.
• wyraźne zaangażowanie nauczycieli w projekty i konkursy związane z językiem niemieckim, poprzez zachęcanie uczniów do udziału w tego typu inicjatywach.
• aktywny udział uczniów ze wszystkich typów szkół w wydarzeniach (imprezach, konkursach, projektach) przygotowanych w ramach oferty Goethe-Institut.
_________________________________________________________
Szanowni Państwo,
informujemy, że nasza szkoła po spełnieniu wszystkich wymogów, została zakwalifikowana przez Goethe Institut w Warszawie do projektu wspierającego szkoły w działaniach na rzecz języka niemieckiego „Deutsch Plus ”.
Projekt patronatem objęła Ambasada Niemiec w Warszawie. Partnerami projektu są: Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego, Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku, Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Jednostka Samorządu Województwa Pomorskiego oraz ODN Słupsk.
Dyrekcja SSP
