Eksperymenty po niemiecku i z niemieckim – klasa 3a

EKSPERYMENT „Schwimmen oder sinken?” dotyczący modułu „Woda

INNOWACJA  PEDAGOGICZNA

„Eksperymentowanie po niemiecku i z niemieckim”

 

Nazwa innowacji: „Eksperymentowanie  po niemiecku i z niemieckim”
Termin realizacji innowacji: Rok szkolny 2019/2020
Nauczyciele realizujący innowację w klasie 3 Aneta Mróz – nauczyciel języka niemieckiego i angielskiego
Uczestnicy innowacji: Uczniowie klasy 3a SSP

 

Zakres i założenia innowacji:

Innowacja pedagogiczna skierowana jest do uczniów klasy 3SSP.

W klasach 3 SSP zaplanowano zapoznanie uczniów z metoda CLIL. Raz a trymestrze  planowane jest wykonywanie eksperymentów – zajęcia w formie bloku.

 

CELE INNOWACJI:

  • Promowanie języka niemieckiego
  • Motywowanie do nauki języka niemieckiego
  • Możliwość intelektualnego rozwoju
  • Pobudzenie aktywności
  • Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia
  • Praca metodą CLIL
  • Rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE INNOWACJI

 

UCZEŃ:

  • Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
  • Rozumie proste kilkuzdaniowe wypowiedzi ze słuchu
  • Rozumie proste kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne
  • Tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne oraz pisemne
  • Potrafi opisać fazy eksperymentów
  • Prowadzi dzienniczek małego naukowca (Ausweis; des jungen Forschers, der jungen Forscherin)
  • Umie pracować, jak naukowiec
  • Zna zasady przeprowadzania eksperymentów
  • Dokonuje samooceny
  • Współdziała w grupie
  • Odkrywa swoje indywidualne zdolności i predyspozycje do nauki języka poprzez udział w różnorodnych formach eksperymentów

 Program dla klasy 3SSP „Eksperymentowanie po niemiecku i z niemieckim” na rok szkolny 2019/2020.

 

  1. MATERIALEN – Eigenschaften von Materialen. Własciwości materiałów.
  2. MATERIALEN – Wasserdicht oder nicht Wasserdicht? Przemakalne czy nieprzemakalne?
  3. WASSER – Schwimmen oder sinken? Pływa czy zatonie?
  4. WASSER – Warum schwimmen Schiffe? Dlaczego statki pływają?

 

METODY:

  • Słowna: rozmowa, wyjasnienie
  • Poszukująca:samodzielne doświadczenia, zadania otwarte
  • Oglądowa:pokaz doświadczenia
  • Praktycznego działania

Eksperymenty dotyczące tematu „Materiały“ (4 godziny lekcyjne)

Po eksperymentowaniu z materiałami uczeń:

  • zna właściwości materiałów
  • zna fachowe słownictwo (np. wasserdicht, nicht wasserdicht)
  • zna nazwy wybranych materiałów oraz rodzaje materiałów
  • potrafi zbudować proste zdania
  • potrafi  prowadzić dokumentacje oraz przeprowadzać doświadczenia
  • potrafi dowieść poprzez własne działanie prawdziwość lub fałsz postawionego    pytania badawczego

Eksperymenty dotyczące tematu „Woda” (4 godziny lekcyjne)

  • Po eksperymentowaniu z wodą uczeń:
  • odkrywa właściwości wody
  • wymienia i nazywa przedmioty, które pływają, i te które toną
  • zna słowa ”pływać”, „tonąć”
  • potrafi wyjaśnić, dlaczego jedne przedmioty utrzymają się na wodzie, a inne toną
  • wiedzą, ze wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to , czy utonie on czy pływa tylko materiał, z którego dany przedmiot jest wykonany
  • potrafi zbudować proste zdanie
  • potrafi  prowadzić dokumentacje oraz przeprowadzać doświadczenia
  • potrafi dowieść poprzez własne działanie prawdziwość lub fałsz postawionego    pytania badawczego

Aneta Mróz